Түр хүлээнэ үү
contact@iaac.mn
(976) 110
Гомдол гаргах
En
En
Бидний
тухай
Эрхэм зорилго, үндсэн зарчим, түүхэн замнал
Бүтэц, зохион байгуулалт
Удирдлага
Үйл ажиллагааны баталгаа
Хууль эрх зүй
Удирдлагаас баталсан шийдвэр /тушаал, зөвлөмж/
Хуульчилсан акт, дүрэм, журам, маягтын загвар
Харилцаа, хамтын ажиллагаа
ТББ хамтын ажиллагаа
Гадаад харилцаа
Гишүүнчлэл
Олон улсын туршлага
Ил тод
байдал
Байгууллагын үйл ажиллагаа
Жил, хагас жилийн үйл ажиллагааны тайлан
Жилийн төлөвлөгөө
Хэрэгжиж буй төслийн төсөв, санхүүгийн ил тод байдал
Хүний нөөц
Авлигатай тэмцэх газрын төрийн тусгай албан тушаалд анх орох иргэнээс мэргэшлийн шалгалт авах журам
Сул орон тооны зар
Ёс зүйн дүрэм
Сахилгын дүрэм
Шалгаруулалтын талаарх мэдээ
Шилэн данс
Урьдчилан сэргийлэх,
соён гэгээрүүлэх
Урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагаа
Авлигын шалтгаан, нөхцөлийг арилгах чиглэлээр
Зөвлөмж
Хэлэлцүүлэг
OECD Үнэлгээний тайлан
НҮБ-ын конвенц
Авлигын индекс /TI/
Соён гэгээрүүлэх үйл ажиллагаа
Ном, гарын авлага
Хэвлэмэл материал, сурталчилгаа
Видео
Сургалтын слайд, танилцуулга
Олон нийтийг хамарсан арга хэмжээ
Уралдаан, тэмцээн
Подкаст нэвтрүүлэг
Радио контент
Хяналт шалгалт,
дүн шинжилгээ
Хууль тогтоомж
Мэдүүлгийн бүрдүүлэлт, дүн шинжилгээний алба
Хувийн ашиг сонирхлын мэдүүлэг болон хөрөнгө, орлогын мэдүүлгийн мэдээллийн систем
Төрийн өндөр албан тушаалтнуудын хөрөнгө, орлогын мэдүүлэг /хураангуй/
Судалгаа шинжилгээ
Видео сургалт сурталчилгаа
Сурталчилгаа
ХАСХОМ цахим систем видео хичээл
ХАСХОМ шторк
Статистик, сургалт мэдээлэл
Статистик
Сургалтын мэдээлэл
Тоон мэдээлэл
Маягт
Хяналт шалгалтын алба
Нийтийн албанд томилогдохоор нэр дэвшсэн этгээдийн хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлига, ашиг сонирхлын зөрчил
Хасхом хяналт шалгалт
Зөвлөмж, гарын авлага, материал
Зөвлөмж
Ном, гарын авлага
ЭБАТ - ны сайн туршлага, санаачилга
Мөрдөн
шалгах
Мөрдөн шалгах үйл ажиллагаа
Статистик мэдээлэл
Эрэн сурвалжилж байна
Өргөдөл, гомдлын шийдвэрлэлт
Эрүүгийн хэргийн шийдвэрлэлт
Судалгаа
шинжилгээ
Авлигын эрсдэлийн үнэлгээ
Шударга байдлын үнэлгээ
Хүүхдийн шударга байдлын судалгаа
Улс төр, хууль хяналтын байгууллагын хүрээн дэх авлигын талаарх төсөөллийн судалгаа
Авлигын төсөөллийн индекс /ТИ/
"Шударга ёс" сэтгүүл
Хэвлэмэл материал
Бусад судалгаа, шинжилгээ
Өргөдөл, гомдол, мэдээлэл
Хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлигын индексийн судалгаа /2009, 2011, 2013/
Төрийн байгууллагын шударга байдлын түвшинг үнэлэх судалгаа /2010, 2012, 2014/
Бусад
Авлигатай тэмцэх
Үндэсний хөтөлбөр
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх арга хэмжээний төлөвлөгөө
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийн зорилт ба хэрэгжилт
Олон нийтийн
зөвлөл
Гомдол гаргах
contact@iaac.mn
(976) 110
card
Бидний
тухай
Эрхэм зорилго, үндсэн зарчим, түүхэн замнал
Бүтэц, зохион байгуулалт
Удирдлага
Үйл ажиллагааны баталгаа
Хууль эрх зүй
Удирдлагаас баталсан шийдвэр /тушаал, зөвлөмж/
Хуульчилсан акт, дүрэм, журам, маягтын загвар
Харилцаа, хамтын ажиллагаа
ТББ хамтын ажиллагаа
Гадаад харилцаа
Гишүүнчлэл
Олон улсын туршлага
Ил тод
байдал
Байгууллагын үйл ажиллагаа
Жил, хагас жилийн үйл ажиллагааны тайлан
Жилийн төлөвлөгөө
Хэрэгжиж буй төслийн төсөв, санхүүгийн ил тод байдал
Хүний нөөц
Авлигатай тэмцэх газрын төрийн тусгай албан тушаалд анх орох иргэнээс мэргэшлийн шалгалт авах журам
Сул орон тооны зар
Ёс зүйн дүрэм
Сахилгын дүрэм
Шалгаруулалтын талаарх мэдээ
Шилэн данс
Урьдчилан сэргийлэх,
соён гэгээрүүлэх
Урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагаа
Авлигын шалтгаан, нөхцөлийг арилгах чиглэлээр
Зөвлөмж
Хэлэлцүүлэг
OECD Үнэлгээний тайлан
НҮБ-ын конвенц
Авлигын индекс /TI/
Соён гэгээрүүлэх үйл ажиллагаа
Ном, гарын авлага
Хэвлэмэл материал, сурталчилгаа
Видео
Сургалтын слайд, танилцуулга
Олон нийтийг хамарсан арга хэмжээ
Уралдаан, тэмцээн
Подкаст нэвтрүүлэг
Радио контент
Хяналт шалгалт,
дүн шинжилгээ
Хууль тогтоомж
Мэдүүлгийн бүрдүүлэлт, дүн шинжилгээний алба
Хувийн ашиг сонирхлын мэдүүлэг болон хөрөнгө, орлогын мэдүүлгийн мэдээллийн систем
Төрийн өндөр албан тушаалтнуудын хөрөнгө, орлогын мэдүүлэг /хураангуй/
Судалгаа шинжилгээ
Видео сургалт сурталчилгаа
Сурталчилгаа
ХАСХОМ цахим систем видео хичээл
ХАСХОМ шторк
Статистик, сургалт мэдээлэл
Статистик
Сургалтын мэдээлэл
Тоон мэдээлэл
Маягт
Хяналт шалгалтын алба
Нийтийн албанд томилогдохоор нэр дэвшсэн этгээдийн хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлига, ашиг сонирхлын зөрчил
Хасхом хяналт шалгалт
Зөвлөмж, гарын авлага, материал
Зөвлөмж
Ном, гарын авлага
ЭБАТ - ны сайн туршлага, санаачилга
Мөрдөн
шалгах
Мөрдөн шалгах үйл ажиллагаа
Статистик мэдээлэл
Эрэн сурвалжилж байна
Өргөдөл, гомдлын шийдвэрлэлт
Эрүүгийн хэргийн шийдвэрлэлт
Судалгаа
шинжилгээ
Авлигын эрсдэлийн үнэлгээ
Шударга байдлын үнэлгээ
Хүүхдийн шударга байдлын судалгаа
Улс төр, хууль хяналтын байгууллагын хүрээн дэх авлигын талаарх төсөөллийн судалгаа
Авлигын төсөөллийн индекс /ТИ/
"Шударга ёс" сэтгүүл
Хэвлэмэл материал
Бусад судалгаа, шинжилгээ
Өргөдөл, гомдол, мэдээлэл
Хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлигын индексийн судалгаа /2009, 2011, 2013/
Төрийн байгууллагын шударга байдлын түвшинг үнэлэх судалгаа /2010, 2012, 2014/
Бусад
Авлигатай тэмцэх
Үндэсний хөтөлбөр
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх арга хэмжээний төлөвлөгөө
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийн зорилт ба хэрэгжилт
Олон нийтийн
зөвлөл
Мэдээлэл
Мэдээллүүд
Уралдаан, тэмцээн
Б.Батзоирг: Авлигын хэргийн хохирогч нь ард түмэн, бас төр байдаг
Б.Батзоирг: Авлигын хэргийн хохирогч нь ард түмэн, бас төр байдаг
Naranchuluun
2009-06-09
Уралдаан, тэмцээн
8820
уншсан
1
минут уншина
A-
A
A+
АТГ-ын Судалгаа, шинжилгээний албаны дарга Б.Батзоригтой ярилцлаа.
-АТГ байгуулагдаад багагүй хугацаа өнгөрч байна. Харамсалтай нь хангалттай сайн ажиллаж чадахгүй байна гэж иргэд шүүмжилдэг. Энэ талаархи таны бодол?
-Таны асууж байгаачлан олон түмний зүгээс шүүмжлэл ирдэг л дээ. АТГ ажлаа хийхгүй байна, том биш жижиг жараахайтай хөөцөлдөж байна гэдэг. Мэдээж ийм шүүмжлэл байх нь зөв. Гэхдээ манайхан зарим нэг зүйлийг ойлгох хэрэгтэй болов уу. Тухайлбал, манай нийгэмд авлига гэдэг ойлголт аль эрт бий болж, үүнтэй зэрэгцээд авлигатай хэрхэн тэмцэх вэ гэж ярьж эхэлсэн. Гэтэл АТГ байгуулагдаад, идэвхтэй үйл ажиллагаа явуулаад ердөө л хоёр жилийн нүүр үзэж байна. Монголын ард түмнийг авлига гэдэг хорт үзэгдэл удаан хугацаагаар зовоосон болохоор манай байгууллагыг маш хурдан үр дүнд хүрнэ гэж ойлгодог байх. Авлигатай үр дүнтэй тэмцэж дэвшилд хүрсэн орны туршлагаас харахад үр дүн нь бараг арваад жилийн дараа гарсан байдаг. Тэгэхдээ бид олон жилийн хугацаа шаарддаг гээд зүгээр суугаад байгаа юм биш. Саяхан НҮБ-аас ирсэн шинжээчид авлигатай хийх Монгол төрийн бодлогод эерэг буюу нааштай хандлага бий болсныг цохон тэмдэглэсэн. Олон улсын “Трансперенси интернэшнл” (ТИ), Азийн сан зэрэг байгууллагаас явуулсан судалгаанаас харахад авлигатай тэмцэх чиглэлээр төрөөс явуулж буй бодлогод итгэж буй иргэдийн тоо бага ч гэсэн өссөн үзүүлэлттэй байгаа. Үүнийг АТГ-ын үйл ажиллагаанд өгч буй үнэлэлт, дүгнэлт гэж үзэж болно.
-Шүүмжлэлийн тухайд?
-Шүүмжлэлийн тухайд гэвэл иргэд манай байгууллагын дагаж мөрдөж байгаа хууль, эрх зүйн орчинг ямар байна вэ гэдгийг төдийлөн мэддэггүй байх. АТГ нь авлига, хүнд сурталтай тэмцэх, шударга ёсыг тогтоох чиглэлээр баримталж буй төрийн бодлогыг хуульд заасны дагуу, бие даасан, хараат бус байдлаар биелүүлэх чиг үүрэгтэй төрийн тусгай байгууллага. Гэтэл зарим хүн манайхыг Засгийн газрын байгууллага гэж ойлгоод байдаг. Тэгвэл үгүй, манайхыг УИХ-аас байгуулдаг бөгөөд хоёр даргыг мөн томилдог. Бид хийсэн ажлаа эргээд УИХ-д тайлагнадаг юм.
Мөн манай байгууллага хуулиар хүлээсэн үүргээ биелүүлэхэд эрх зүйн орчин нь тийм ч хангалттай бус. Тодруулбал, сайн зохицуулаагүй гэдгийг хэлэх хэрэгтэй болов уу. Нэгэнт л бид хуулийн хүрээнд үйл ажиллагаа явуулах ёстой учраас энэ ч, тэр ч хуулийн заалт болохгүй байна гээд хуулиас дээгүүр эрх мэдэл эдлэх ёсгүй. Хууль батлах үе шат нарийн учраас өнөөдөр болохгүй байна гээд маргааш нь нэмэлт өөрчлөлт оруулчихдаггүй шүү дээ. Тэгэхээр манай байгууллага хуулийн заалт буруу зөв эсэхээс үл хамааран хуулийн дагуу л ажиллаж байна гэж хэлэх байна.
-АТГ-ыг үйл ажиллагаа явуулахад саад болж буй хэд хэдэн хуулийн заалт байна гэлээ. Тухайлбал?
- Монгол төрийн бодлогын хурдыг нь сааруулж байгаа хэд хэдэн хуулийн заалт бий. Бүгдийг нь тоочвол цаг их орно. Иймээс зарим нэг заалтыг товчхон хэлье. Тухайлбал, хээл хахууль өгсөн хүнийг хэргээ сайн дураараа илчлээд ирсэн бол эрүүгийн хариуцлагаас чөлөөлнө гэсэн заалт байна. Уг нь энэ заалт Монгол Улсын анхны Эрүүгийн хууль буюу 1926 оны Шүүх цаазын бичигт анх хуульчлагдсан бөгөөд 2008 оныг хүртэл 80 гаруй жил мөрдөж байсан юм. Гэтэл 2008 оны хоёрдугаар сарын 1-ний өдөр Эрүүгийн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулахдаа дээрх заалтыг хүчингүй болгочихсон. Гэтэл хээл хахууль гэдэг ихэвчлэн өгсөн, авсан хүмүүсийн хооронд л үйлдэгддэг, нуугдмал гэмт хэрэг. Харамсалтай нь, манай хууль тогтоогчид энэ заалтыг хүчингүй болгосноор хээл хахууль өгсөн хэмээн өөрийгөө илчилж ирсэн хүнийг нь авсан хүнтэй нь адилхан шийтгэхээр болсон. Бод л доо, ямар ч эрүүл ухаантай хүн “Би тэр хүнд хахууль өгсөн, шийтгүүлье” гээд өөрөө өөрийгөө бариад өгчихгүй биз дээ. Гэтэл олон улсад хахууль өгсөн хүн сайн дураараа хэргээ илчилж ирсэн тохиолдолд хариуцлагаас чөлөөлдөг хуулийн заалт байдаг бөгөөд Авлигын эсрэг конвенцид хүртэл байгаа. Дараагийнх, олон улсын төвшинд “шүгэл үлээгч” буюу гэрч, мэдээлэгчийн аюулгүй байдлыг хангах тухай асуудал юм. Энэ нь дан ганц авлигын гэмт хэргийг төдийгүй бусад онц хүнд гэмт хэргийг илрүүлэхэд ихээхэн ач холбогдолтой. Энэ талаар Монгол Улсад цогц зохицуулалт байхгүй, журмаар л зохицуулж байна.
Хэрэв энэ асуудлыг хурдан зохицуулахгүй бол манай улс тун удахгүй ТИ олон улсын байгууллагын судалгаанд оролцсон Латин Америк болон Баруун Балкан, Турк улсын иргэд шиг болж болзошгүй. Тодруулбал, “Хээл хахуулийн гэмт хэргийн хохирогч болж буй иргэд заналхийлэлд өртөх магадлал өндөр байна. Бид авлигатай холбоотой мэдээлэл өгөхөөсөө айдаг” гэж хэлдэг болох байх.
-Манай улсад мэдээлэл өгсөн хүнийг заналхийлэх тохиолдол гардаг юм болов уу?
-Манай улсын хувьд ялангуяа авлигын гэмт хэргийг илрүүлэхэд үнэлшгүй хувь нэмэр оруулдаг сэтгүүлчид ийм заналхийлэлд ихээр өртөх магадлалтай. Тэгэхээр гэрчийг хамгаалалтад авах, хууль эрх зүйн орчинг бүрдүүлж өгөх тухай асуудал цаашдаа зайлшгүй гарч таарна. Ер нь энэ асуудал ганц манай биш, цагдаагийн байгууллагад ч бас тулгарч байгаа. Гэхдээ манайд гэрчийг хамгаалах талаар ямар ч хууль эрх зүйн орчин байдаггүй гэж ойлгож болохгүй. Манайх олон цагдаагийн байгууллагад дотооддоо мөрддөг гэрч, мэдээлэгчийг хамгаалах журам гэж бий.
-Танай байгууллагыг авлига, хээл хахуультай холбоотой хэрэг шалгахаар банкинд хандахаар шаардлагатай мэдээллийг гаргаж өгдөггүй гэсэн?
-Авлига, хээл хахуулийн хэрэг нь асар их мөнгөтэй холбоотой байдаг учраас тэр тухай мэдээллийг авахын тулд бид банктай зайлшгүй хамтарч ажиллах шаардлагатай байдаг. Харамсалтай нь, хоёр гурван арилжааны банк мэдээлэл гаргаж өгөхөөс эрс татгалздаг. Угтаа бол энэ нь авлигачдыг өөгшүүлж байгаа хэрэг л дээ. Гэтэл сүүлийн үед дэлхий нийтэд банкууд нээлттэй ил тод ажиллах зарчмыг баримталж эхлээд байна. Дэлхийд хамгийн, өндөр нууцлалтай гэх Швейцарийн банк хүртэл шүү. Тус банкныхан авлига хээл хахуультай холбоотой мэдээллийг холбогдох газруудад шууд гаргаж өгдөг. Бас Африкийн зарим орон банкны дансны мэдээллээ хууль хяналтын байгууллагад ил болгох ажлыг эхлүүлж байгаа талаар тухайн улсын хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр бичиж эхлээд байна.
-Манай банкууд яагаад өгдөггүй юм бол. Нэрийг нь хэлж болох уу?
-Банкны тухай хуульд АТГ-т мэдээлэл өгнө гэсэн заалт байхгүй гээд гаргаж өгдөггүй. Энэ удаа авлигатай тэмцэхэд шууд бусаар саад учруулаад байгаа банкны нэрийг дурьдах боломжгүй байна. Мөн одоо мөрдөгдөж буй Банкны тухай хууль, авлигын эсрэг хуулийн уялдаа холбоог хангаагүйгээс болж ийм асуудал гарч байна гэдгийг хэлье.
-Сүүлийн үед төрөөс төрсөн тэрбумтнууд гэж ярих нь их боллоо. Үүний цаана авлига, хээл хахууль цэцэглэж байгаа нь нууц биш. Энэ талаар танайхаас хийсэн судалгаа бий юу?
-Судлаач хүний хувьд хэлэхэд төрөөс төрсөн тэрбумтан гээд байгаа хүмүүс тодорхой хэмжээний орлоготой байж ямар ч үндэслэлгүйгээр гэнэт их хэмжээний хөрөнгөтэй болчихож байгааг хэлж байгаа юм. Тэрийгээ тайлбарлаж чаддаггүй байх жишээтэй. Гэтэл олон улсын Авлигын эсрэг конвенцид “Төрийн албан тушаалтан хөрөнгө нь их хэмжээгээр нэмэгдсэнийг өөрийнхөө хууль ёсны орлоготой холбогдуулан үндэслэлтэйгээр тайлбарлаж чадахгүй байгаа бол Үндэсний хууль тогтоомжийн онцлогт тохируулан гэмт хэрэгт тооцох ёстой” гэж заасан байдаг. Харамсалтай нь, манайд ийм хуулийн заалт мөн л байхгүй. Тэгэхээр Эрүүгийн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах шаардлага дахин гарч ирч байгаа юм.
Ийм арга замаар мөнгө олсон авлигачид хөрөнгөө ихэвчлэн гадаадын банкинд байршуулах, үл хөдлөх хөрөнгө худалдаж авах зэрэг асуудал олон улсын практикт байдаг бөгөөд үүнийг олон улсын хэмжээнд хулгайлагдсан хөрөнгө гэж нэрлэдэг. Яагаад гэвэл энэ нь тухайн улсын ард түмэнд зориулагдах ёстой хөрөнгө, мөнгийг хэн нэгэн авлигач гадаадад байршуулчихаж байна гэсэн үг. Сүүлийн үед НҮБ-аас хулгайлагдсан хөрөнгийг ард түмэнд нь буцаан олгох асуудлыг хурцаар тавьж байгаа. НҮБ-ын авлигын эсрэг конвенцид ч энэ талаар тусгасан.
Авлигачдад ард түмний хөрөнгө, мөнгийг хууль бусаар аваад дотоодод битгий хэл гадаад улсад ч байршуулах боломж хумигдаж эхлээд байна.
-АТГ, ТИ байгууллага хамтран судалгаа хийсэн тухай та дурдлаа. Судалгаагаар бизнес эрхлэгчид хамгийн их авлига өгдөг гэсэн байсан?
-Энэ бол олон улсын ТИ байгууллагын судалгааны дүн. Нийт 69 орны 73 мянга гаруй хүн уг судалгаанд оролцсоноос олонхи нь ингэж хариулсан байсан. Судалгааны энэ дүн таван жилийн өмнөхөөс найман хувиар өссөн гэсэн үзүүлэлт гарсан юм билээ. Илэрч байгаа хэлбэр нь, бизнес эрхлэгчид өөрийн ашиг сонирхолд нийцсэн хууль, дүрэм журам батлуулахын тулд авлига өгдөг гэсэн байсан. Мөн яг энэ үзэгдлийг бусад оронтой харьцуулахад Монгол, Оросын холбооны улс болон хуучин Зөвлөлт холбоот улсын бүрэлдэхүүнд байсан улсад хамгийн их байдаг. Манайд энэ асуудал тусгалаа олоогүй.
-Мөн улс төрийн намууд авлигад хэр өртдөг вэ гэсэн судалгаанд манай улс нэлээн дээгүүрт орсон байсан. Энэ тухай мэдээллийг дэлгэрэнгүйгээр нь өгч болох уу?
-Энэ олон улсын байгууллагын гаргасан судалгаа болохоор бид зөвхөн Монголд хийснийг нь аваад мэдээлчихэж болохгүй байна. Зөвшөөрөл авах хэрэгтэй. Судлаач хүний хувьд хэлэхэд энэ бол цэвэр улстөрчдийн хүсэл сонирхлын асуудал юм. Монгол Улс таны хэлж байгаачлан нэлээд дээгүүрт орсон байна билээ. Манай улс, улс төрийн хоёр томоохон хүчинтэй. Тэгвэл энэ хоёр нам авлига авахгүй байя гэж бусдыгаа яагаад уриалж болохгүй гэж. Энэ бодох л ёстой асуудал. Бас энэ санааг дэмжээд аваад явбал авлигатай тэмцэхэд маш их хувь нэмэр болж байна гэсэн үг.
-Та дээр цухас дурьдсан. АТГ том биш жижиг загастай хөөцөлдөж байна гэсэн шүүмжлэл иргэдийн дунд байна гэж. Гэхдээ энэ үнэн шүү дээ?
-Хүмүүс том, жижиг загасыг яаж барьдгийг мэдэж байгаа байх. Ер нь жижиг загас барихад амархан байдаг биз дээ. Үүнтэй л адил. Жижиг хэргийг илрүүлэхэд амархан, бас шүүхээр шийдэгдэх нь ч хурдан байдаг. Гэтэл томоохон хэргийг илрүүлээд шүүх рүү шилжүүлэхээр яаж, удаж шийдэгддэг билээ. ТИ байгууллагын сая хийсэн судалгаанаас харагдаж байсан. Ойрхи Дорнод, Монгол, Орос, Хойд Африкийн орнуудад жижиг авлига их байна гэсэн дүн. Хамгийн аймшигтай нь, иймэрхүү жижиг авлигад бага, дунд орлоготой иргэд хамгийн их өртдөг. Тэдэнд хүндээр тусдаг байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл, тэд жижиг гээд байгаа авлигад хоёр, гурван өдрийн хоолныхоо мөнгийг бүгдийг зарцуулчихдаг.
-Гэхдээ иргэд томоохон албан тушаалтан холбогдсон хэргийг хэрхэн яаж шийдэгдэж байгаа бол гэж сонирхдог?
-Томоохон авлигын хэргийг АТГ-ын хуульд заасан тусгай арга, хүч хэрэгсэл, техникээр илрүүлэх ажлыг хийж байгаа. Энэ ажиллагааны талаархи мэдээлэл төрийн маш чухал нууц ангилалд хамаардаг учир хэнийг, хэрхэн шалгаж байгаа, ямар ямар баримт цугларч байгаа талаар хэн ч мэдээлэх эрхгүй. Гэхдээ хүмүүс авлигатай тэмцэнэ гэдэг нь дан ганц авлигачдыг барьж шийтгээд байна гэж өрөөсгөлөөр ойлгож болохгүй. Бас авлигатай холбоотой хэргийг том, жижиг гэж ангилах нь утгагүй юм.
-Яагаад?
-Албан тушаалтан хэн нэгэн хүнийг хахууль аваад ажилд оруулчихаж гэж бодъё. Тэгвэл төр л хохирно. Жишээ нь, манайхыг өртөөний даргыг бусдаас хахууль авсан хэргээр шийтгэлээ гэж ихээхэн шүүмжилсэн. Гэтэл тэр ажилтан нь галт тэрэг ирж байхад буруу дохио өгвөл юу болох вэ. Үүнээс болж галт тэрэг мөргөлдөж хүний амь нас эндлээ гэхэд үр дагаврыг нь мөнгөөр хэмжихийн аргагүй биз дээ. Эцэст төр л энэ бүхний хариуцлагыг хүлээнэ. Тиймээс л авлигад том, жижиг гэсэн асуудал байдаггүй гэж хэлээд байна. Зарим хүн авлигын хэрэг гэхээр хэн хохирчихоод, хэчнээн сая төгрөгийн хохирол учраад байгаа юм бэ гэдэг. Гэтэл авлигын хэргийн хохирогч нь ард түмэн, төр байдаг юм. Та бүхэн мэдэж байгаа байх. Хэн нэг нь зодуулчихлаа, хулгайд эд зүйлээ алдчихлаа гэхэд араас нь ихээхэн нэхэл дагал, хэл ам болдог. Гэтэл авлигын гэмт хэргийн араас хэн нь хөөцөлдөж, хэл ам болдог билээ. Энүүхэндээ гэхэд авлигачид хамгийн түрүүнд хэвлэлийнхний амыг барихаас л үйл ажиллагаагаа эхэлдэг юм.
Л.ОЮУНГЭРЭЛ
Naranchuluun
ВА-ийг үүсгэн байгуулагч, Докторант, IT инженер, технологийн зөвлөх
Бусад нийтлэл
“Төсвийн төлөвлөлт, гүйцэтгэл, тайлагналт, хяналтыг сайжруулах нь” сэдэвт хэлэлцүүлгийг зохион байгуулав
Вьетнам улсын шингэн хүнсний магнат 40 сая долларын залилангийн хэргээр найман жилийн хорих ял сонслоо
Авлигын эсрэг сургалтад 1765 иргэн, албан тушаалтныг хамруулав
Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх: Авлигын гэмт хэрэг үйлдсэн этгээдэд тохирох ял шийтгэл оногдуулж байх нь шударга ёсны зарчим
Авлигыг мэдээлэх 110 тусгай дугаараар 235 дуудлага хүлээн авав
Испанийн Ерөнхий сайд огцрох талаар бодож байсан ч эцэст нь үлдэхээр болсноо мэдэгдлээ
Хятадын Хөлбөмбөгийн Холбооны экс даргад 8 сая фунт стерлингийн авлига авсан хэргээр бүх насаар нь хорих ял оноолоо
Албан тушаалтны ашиг сонирхлын зөрчилд хамаарах 76 гомдол, мэдээллийг хянан шалгав
Венесуэл улсын газрын тосны сайд асан Эль Айсами дахин гавтай гарч ирэв
Эрүүгийн болон хэрэг бүртгэлтийн хэрэгт нийт 12 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа явуулав