Түр хүлээнэ үү
contact@iaac.mn
(976) 110
Гомдол гаргах
En
En
Бидний
тухай
Эрхэм зорилго, үндсэн зарчим, түүхэн замнал
Бүтэц, зохион байгуулалт
Удирдлага
Үйл ажиллагааны баталгаа
Хууль эрх зүй
Удирдлагаас баталсан шийдвэр /тушаал, зөвлөмж/
Хуульчилсан акт, дүрэм, журам, маягтын загвар
Харилцаа, хамтын ажиллагаа
ТББ хамтын ажиллагаа
Гадаад харилцаа
Гишүүнчлэл
Олон улсын туршлага
Ил тод
байдал
Байгууллагын үйл ажиллагаа
Жил, хагас жилийн үйл ажиллагааны тайлан
Жилийн төлөвлөгөө
Хэрэгжиж буй төслийн төсөв, санхүүгийн ил тод байдал
Хүний нөөц
Авлигатай тэмцэх газрын төрийн тусгай албан тушаалд анх орох иргэнээс мэргэшлийн шалгалт авах журам
Сул орон тооны зар
Ёс зүйн дүрэм
Сахилгын дүрэм
Шалгаруулалтын талаарх мэдээ
Шилэн данс
Урьдчилан сэргийлэх,
соён гэгээрүүлэх
Урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагаа
Авлигын шалтгаан, нөхцөлийг арилгах чиглэлээр
Зөвлөмж
Хэлэлцүүлэг
OECD Үнэлгээний тайлан
НҮБ-ын конвенц
Авлигын индекс /TI/
Соён гэгээрүүлэх үйл ажиллагаа
Ном, гарын авлага
Хэвлэмэл материал, сурталчилгаа
Видео
Сургалтын слайд, танилцуулга
Олон нийтийг хамарсан арга хэмжээ
Уралдаан, тэмцээн
Подкаст нэвтрүүлэг
Радио контент
Хяналт шалгалт,
дүн шинжилгээ
Хууль тогтоомж
Мэдүүлгийн бүрдүүлэлт, дүн шинжилгээний алба
Хувийн ашиг сонирхлын мэдүүлэг болон хөрөнгө, орлогын мэдүүлгийн мэдээллийн систем
Төрийн өндөр албан тушаалтнуудын хөрөнгө, орлогын мэдүүлэг /хураангуй/
Судалгаа шинжилгээ
Видео сургалт сурталчилгаа
Сурталчилгаа
ХАСХОМ цахим систем видео хичээл
ХАСХОМ шторк
Статистик, сургалт мэдээлэл
Статистик
Сургалтын мэдээлэл
Тоон мэдээлэл
Маягт
Хяналт шалгалтын алба
Нийтийн албанд томилогдохоор нэр дэвшсэн этгээдийн хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлига, ашиг сонирхлын зөрчил
Хасхом хяналт шалгалт
Зөвлөмж, гарын авлага, материал
Зөвлөмж
Ном, гарын авлага
ЭБАТ - ны сайн туршлага, санаачилга
Мөрдөн
шалгах
Мөрдөн шалгах үйл ажиллагаа
Статистик мэдээлэл
Эрэн сурвалжилж байна
Өргөдөл, гомдлын шийдвэрлэлт
Эрүүгийн хэргийн шийдвэрлэлт
Судалгаа
шинжилгээ
Авлигын эрсдэлийн үнэлгээ
Шударга байдлын үнэлгээ
Хүүхдийн шударга байдлын судалгаа
Улс төр, хууль хяналтын байгууллагын хүрээн дэх авлигын талаарх төсөөллийн судалгаа
Авлигын төсөөллийн индекс /ТИ/
"Шударга ёс" сэтгүүл
Хэвлэмэл материал
Бусад судалгаа, шинжилгээ
Өргөдөл, гомдол, мэдээлэл
Хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлигын индексийн судалгаа /2009, 2011, 2013/
Төрийн байгууллагын шударга байдлын түвшинг үнэлэх судалгаа /2010, 2012, 2014/
Бусад
Авлигатай тэмцэх
Үндэсний хөтөлбөр
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх арга хэмжээний төлөвлөгөө
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийн зорилт ба хэрэгжилт
Олон нийтийн
зөвлөл
Гомдол гаргах
contact@iaac.mn
(976) 110
card
Бидний
тухай
Эрхэм зорилго, үндсэн зарчим, түүхэн замнал
Бүтэц, зохион байгуулалт
Удирдлага
Үйл ажиллагааны баталгаа
Хууль эрх зүй
Удирдлагаас баталсан шийдвэр /тушаал, зөвлөмж/
Хуульчилсан акт, дүрэм, журам, маягтын загвар
Харилцаа, хамтын ажиллагаа
ТББ хамтын ажиллагаа
Гадаад харилцаа
Гишүүнчлэл
Олон улсын туршлага
Ил тод
байдал
Байгууллагын үйл ажиллагаа
Жил, хагас жилийн үйл ажиллагааны тайлан
Жилийн төлөвлөгөө
Хэрэгжиж буй төслийн төсөв, санхүүгийн ил тод байдал
Хүний нөөц
Авлигатай тэмцэх газрын төрийн тусгай албан тушаалд анх орох иргэнээс мэргэшлийн шалгалт авах журам
Сул орон тооны зар
Ёс зүйн дүрэм
Сахилгын дүрэм
Шалгаруулалтын талаарх мэдээ
Шилэн данс
Урьдчилан сэргийлэх,
соён гэгээрүүлэх
Урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагаа
Авлигын шалтгаан, нөхцөлийг арилгах чиглэлээр
Зөвлөмж
Хэлэлцүүлэг
OECD Үнэлгээний тайлан
НҮБ-ын конвенц
Авлигын индекс /TI/
Соён гэгээрүүлэх үйл ажиллагаа
Ном, гарын авлага
Хэвлэмэл материал, сурталчилгаа
Видео
Сургалтын слайд, танилцуулга
Олон нийтийг хамарсан арга хэмжээ
Уралдаан, тэмцээн
Подкаст нэвтрүүлэг
Радио контент
Хяналт шалгалт,
дүн шинжилгээ
Хууль тогтоомж
Мэдүүлгийн бүрдүүлэлт, дүн шинжилгээний алба
Хувийн ашиг сонирхлын мэдүүлэг болон хөрөнгө, орлогын мэдүүлгийн мэдээллийн систем
Төрийн өндөр албан тушаалтнуудын хөрөнгө, орлогын мэдүүлэг /хураангуй/
Судалгаа шинжилгээ
Видео сургалт сурталчилгаа
Сурталчилгаа
ХАСХОМ цахим систем видео хичээл
ХАСХОМ шторк
Статистик, сургалт мэдээлэл
Статистик
Сургалтын мэдээлэл
Тоон мэдээлэл
Маягт
Хяналт шалгалтын алба
Нийтийн албанд томилогдохоор нэр дэвшсэн этгээдийн хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлига, ашиг сонирхлын зөрчил
Хасхом хяналт шалгалт
Зөвлөмж, гарын авлага, материал
Зөвлөмж
Ном, гарын авлага
ЭБАТ - ны сайн туршлага, санаачилга
Мөрдөн
шалгах
Мөрдөн шалгах үйл ажиллагаа
Статистик мэдээлэл
Эрэн сурвалжилж байна
Өргөдөл, гомдлын шийдвэрлэлт
Эрүүгийн хэргийн шийдвэрлэлт
Судалгаа
шинжилгээ
Авлигын эрсдэлийн үнэлгээ
Шударга байдлын үнэлгээ
Хүүхдийн шударга байдлын судалгаа
Улс төр, хууль хяналтын байгууллагын хүрээн дэх авлигын талаарх төсөөллийн судалгаа
Авлигын төсөөллийн индекс /ТИ/
"Шударга ёс" сэтгүүл
Хэвлэмэл материал
Бусад судалгаа, шинжилгээ
Өргөдөл, гомдол, мэдээлэл
Хувийн ашиг сонирхлын урьдчилсан мэдүүлэг
Авлигын индексийн судалгаа /2009, 2011, 2013/
Төрийн байгууллагын шударга байдлын түвшинг үнэлэх судалгаа /2010, 2012, 2014/
Бусад
Авлигатай тэмцэх
Үндэсний хөтөлбөр
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх арга хэмжээний төлөвлөгөө
Авлигатай тэмцэх үндэсний хөтөлбөрийн зорилт ба хэрэгжилт
Олон нийтийн
зөвлөл
Мэдээлэл
Мэдээллүүд
Мэдээ, мэдээлэл
Төрийн байгууллагуудыг авлигаас урьдчилан сэргийлэх ажлын төлөвлөгөөтэй болгож буй нь Ази, Номхон далайн бүсдээ шилдэг туршла юм /2010.04.20/
Төрийн байгууллагуудыг авлигаас урьдчилан сэргийлэх ажлын төлөвлөгөөтэй болгож буй нь Ази, Номхон далайн бүсдээ шилдэг туршла юм /2010.04.20/
Naranchuluun
2010-04-20
Мэдээ, мэдээлэл
3502
уншсан
1
минут уншина
A-
A
A+
Засгийн газрын хэрэг эрхлэх газар, Авлигатай тэмцэх газар, АНУ-ын Азийн сан хамтран “Авлигаас урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагааны төлөвлөгөөний биелэлтийг үнэлэх аргачлал ба орон нутгийн оролцоог хангах нь” сэдэвт семинарыг энэ сарын 15-16 ны өдрүүдэд зохион байгууллаа.
Семинарын үеэр Хонконгийн их сургуулийн профессор, олон улсын зөвлөх Тони Квоктой ярилцсан юм. Тэрбээр авлигаас урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагааны төлөвлөгөө боловсруулах чиглэлээр семинарт оролцогчдод арга зүйн зөвлөмж өгч байсан юм.
Тони Квок Хонконгийн Авлигатай тэмцэх бие даасан комиссын дэд даргаар ажиллаж байсан агаад дэлхийн олон оронд авлигатай тэмцэх чиглэлээр зөвлөх, шинжээчээр уригдаж ажилладаг аж. Түүний уригдан ажиллаж буй улсын нэг нь манай улс юм байна.
-Яам агентлагуудыг авлигаас урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагааны төлөвлөгөөтэй болгох ажлыг гурван жилийн өмнөөс эхэлсэн байх аа. Энэ жилийн хувьд орон нутгийн удирдлагууд, аймгуудын Засаг дарга нарыг хамруулж байгаа юм байна. Тэгэхээр Авлигаас урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагааны төлөвлөгөөтэй байх нь ямар ач холбогдолтой вэ. Бусад улсуудад төрийн байгууллагууд нь ийм төлөвлөгөөг хэрэгжүүлдэг үү?
-Монгол Улсад жил бүр Ерөнхий сайдын ивээл дор зохион байгуулдаг энэ семинар Ази, Номхон далайн бүсдээ шилдэг туршлага гэж хэлж болно. Би Хонконгийн авлигатай тэмцэх байгууллагад жирийн мөрдөн байцаагчаар ороод дэд дарга хүртэл 27 жил ажилласан. Харин 2002 онд тэтгэвэртээ гарснаас хойш 23 оронд уригдан очиж зөвлөхөөр ажиллаж байна. Монгол бол эдгээр орны нэг. Уригдаж очсон орон бүртээ Монголын Ерөнхий сайдын ивээл дор болдог семинарын тухай ярьдаг. Анхны семинарыг 2008 онд зохион байгуулж, үр дүнд нь бүх яам, голлох агентлаг нийлсэн 26 төрийн байгууллагыг авлигын эсрэг төлөвлөгөөтэй болгосон. Энэ нь тухайн үед анх удаа сайд, агентлагийн дарга нарыг байгууллага дээрээ байгаа авлигатай тэмц гэж шаардсан тохиолдол юм. Хоёр дахь жилдээ зохион байгуулахад өргөжөөд 55 байгууллага төлөвлөгөөтэй болсон. Өнөө жилийн онцлог нь Улаанбаатараас халиад 21 аймгийн Засаг даргыг хамруулж байгаагаараа улсын хэмжээний арга хэмжээ болж өөрчлөгдөж байна. Семинар дууссаны дараа Монгол Улсад үйл ажиллагаа явуулдаг төрийн бүх байгууллага авлигын эсрэг үйл ажиллагааны төлөвлөгөөтэй болно гэж хүлээж байна.
Авлигын эсрэг төлөвлөгөө нь төрийн үйлчилгээг ил тод, шуурхай, хариуцлагатай, чанартай болгох зорилготой юм. Тэгэхээр байгууллага бүр, аймаг болгон төрийн үйлчилгээг чанаржуулж, сайжруулаад байвал авлигын төвшин нийт дүнгээрээ асар их багасна. Ер нь зөвлөхийн хувьд хэлэхэд ийм жишээ олон улсад нийтлэг байдаггүй. Эцэст нь онцлоход, мэдээж төлөвлөгөөнөөс гадна сайд, агентлагийн дарга нарын авлигатай тэмцэх улстөрийн хүсэл эрмэлзэл зайлшгүй чухал юм шүү.
-Та манай улсын Авлигатай тэмцэх газрыг байгуулагдсан цагаас зөвлөхөөр ажилласан хүний хувьд манай улсад авлигаас урьдчилан сэргийлэх, таслан зогсоох ажил хэр үр дүнд хүрч байна вэ. Цаашид юунд анхаарах ёстой гэж зөвлөх вэ?
-Авлигатай тэмцэх газрыг дөнгөж байгуулагдаж байх үед буюу 2007 онд би Монголд ирж ажилласан. Үндсэндээ авлигатай тэмцэх байгууллагын бүтцийг бий болгоход тусалж, зөвлөсөн. Миний бодлоор Авлигатай тэмцэх газрын үйл ажиллагаа нь боломжийн байгаа. Гэхдээ бусад орны авлигатай тэмцэх байгууллагатай харьцуулахад хоёр том бэрхшээл бий. Нэгдүгээрт, хууль эрх зүйн орчин хангалттай бүрдээгүй. Үүнд анхаарах шаардлагатай. Харин Эрүүгийн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах хуулийн төсөл УИХ-ын хаврын чуулганаар хэлэлцэх асуудлын жагсаалтад багтсан гэж сонсоод баяртай байгаа. Хэвлэл мэдээлэл, олон нийтийн дэмжлэгээр энэ хуулийн өөрчлөлт батлагдаасай гэж би их хүсч байна. Учир нь Эрүүгийн хуулийн өөрчлөлтөд “хууль бусаар хөрөнгөжих” гэдэг зүйл ангийг шинээр эрүүгийн гэмт хэрэгт тооцохоор тусгасан юм билээ. Хууль бусаар хөрөнгөжих гэдэг нь цалингаас өөр орлоготой байж болохгүй төрийн албан хаагчдад хамаатай.
Тэдний хувьд хууль ёсны орлого гэж баталгаажуулж чадахгүй байгаа эд хөрөнгөө тайлбарлах шаардлагатай болдог. Хэрэв тайлбарлаж чадахгүй бол авлига авсан гэдэг утгаар шууд гэмт хэргийн хариуцлага тооцдог.
Хонконг болон олон улсын туршлагаас харахад энэ зүйл ангиар том авлигын хэргүүдийг илрүүлдэг. Өөрөөр хэлбэл, энэ зүйл анги нь төрийн өндөр албан тушаалтнуудын авлигын хэргийг илрүүлж, шийдвэрлэх буюу бидний ярьдгаар “том загас” барихад үр дүнтэй. Хонконг “хууль бусаар хөрөнгөжих” гэдгийг бүр 1974 онд хуульдаа тусгасан. Ер нь Хонконгт эрх зүйн орчин нь маш боловсронгуй, төгс төгөлдөр гэж хэлж болно. НҮБ-ын Авлигын эсрэг конвенцийг Хонконгийн Авлигын эсрэг хуульд үндэслэж, санаа авч гаргасан юм.
Мөн, би саяхан Камбожид ажиллаад ирлээ. Тэднийх саяхан Авлигын эсрэг хуулиа батлаад, авлигатай тэмцэх байгууллагаа байгуулжээ. Ингэхдээ хууль бусаар хөрөнгөжих гэсэн зүйл ангийг эрүүгийн хэрэгт тооцохоор хуульдаа оруулсан байна. Ер нь энэ зүйл анги олон улсад хүлээн зөвшөөрөгдсөн. Тэгэхээр Камбожи улс тусгаж болж байхад Монгол Улс хуульдаа тусгаж яагаад болохгүй гэж.
Авлигатай тэмцэх газрын хоёр дахь бэрхшээл нь төсөв санхүүтэй холбоотой.
Олон улс оронд авлигатай тэмцэх байгууллага нь яагаад амжилтгүй ажилладаг вэ гэхээр төсөв хөрөнгө, санхүүжилт муу байдагтай холбоотой. Монгол Улсын Авлигатай тэмцэх газарт 100 хүрэхгүй хүн ажилладаг. Тэгвэл Хонконг долоон сая хүн амтай, авлигатай тэмцэх байгууллагад нь 1300 хүн ажилладаг юм. Монгол гурван сая хүн амтай. Энэ харьцаагаар тооцохоор танай улсын Авлигатай тэмцэх газарт дор хаяж 600 албан хаагч ажиллах шаардлагатай. Нөгөөтэйгүүр Хонконгийн нийт төсвийн 0.3 хувь нь авлигатай тэмцэх байгууллагынх нь төсөв байдаг. Монголын хувьд 0.01 хувьд ч хүрдэггүй. Үүнийг ядаж л 0.1 хувьд хүргэх хэрэгтэй. Ингэж байж авлигатай хийх тэмцэл, үр дүн 10 дахин нэмэгдэнэ. Авлига нэг хувиар буурахад дотоодын нийт бүтээгдэхүүн тэр хэмжээгээр өсдөг гэсэн тоо баримт бий. Тэгэхээр авлига буурснаар эдийн засгийн өсөлт нэмэгдэж, хүн амын амьжиргаа сайжирна гэсэн үг. Судалгаагаар Монгол Улсын тулгамдсан асуудлуудын гуравдугаарт авлига жагсч байна. Угтаа гуравт багтаж байгаа тулгамдсан асуудлаа шийдвэрлэхийн тулд төсвийнхөө 0.3 хувийг зарцуулах нь ямар ч Засгийн газрын хийж болох ажил юм шүү.
-Эрүүгийн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулснаар эрх зүйн орчин бүрдэхэд ахиц гарна гэж итгэж байгаа. Ядаж л албан тушаалын гэмт хэрэгтнүүдий өршөөгөөд байдаггүй болох байх. Таны хувьд ямар бодолтой байна вэ?
-Үнэхээр зарчмын хувьд албан тушаалын хэргийг өршөөлд хамруулах нь байж болохгүй. Хуульд зааснаар албан тушаалын хэрэг хүндэвтэр гэсэн ангилалд багтдаг. Тиймээс гэмт хэргийн ангиллаар албан тушаалын хэрэг Өршөөлийн хуульд багтчихсан юм байна лээ. Харин Эрүүгийн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах хуулийн төслөөр бол албан тушаалын хэргийг хүнд хэргийн ангилалд тооцож байгаа учраас ирээдүйд Өршөөлийн хууль батлагдлаа гэхэд хамрагдахгүй байх.
Д.Элбэрэлт /Үнэн сонин/
Naranchuluun
ВА-ийг үүсгэн байгуулагч, Докторант, IT инженер, технологийн зөвлөх
Бусад нийтлэл
Авлигын шалтгаан, нөхцөлийг арилгах чиглэлээр ажиллав
Ихэнх Европчууд авлига өргөн тархалттай гэсэн байр суурийг илэрхийлж байна
Иргэн, хуулийн этгээдээс 37 өргөдөл, гомдлыг хүлээн авав
Уганда улсын засгийн газрын эсрэг жагсаалд оролцсон олон арван хүн баривчлагдлаа
Өмнөд Африкт 130 сая долларын асуудлаар дуулиан тарьсан банкир Цифхива Матодзи шоронд оров
Ашиг сонирхлын зөрчилд хамаарах 41 гомдол, мэдээллийг хянан шалгав
Эрүүгийн 916 хэрэгт мөрдөн байцаалтын ажиллагаа явуулав
Казакстан улс сүүлийн 2 жил хагасын хугацаанд авлигын улмаас хулгайлагдсан 2.2 тэрбум долларын хөрөнгийг буцаав
Авлигатай тэмцэх газрын дарга үүрэгт ажлаасаа чөлөөлөгдөх хүсэлт өгөөгүй
Сургуулийн орчинд авлигын эсрэг соёлыг төлөвшүүлэх нь